کد خبر : 30783

نشانه های افزایش قیمت دیده می شود؟

نشانه های افزایش قیمت دیده می شود؟

پتروتحلیل- در اکثر مناطق در بازار اوره قیمت ها ثابت و رو به افزایش بوده اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت های اورۀ پریل شرکت FSU به صورت فوب افزایش یافته و برای تحویل در ماه نوامبر به ۲۶۰ دلار در هر تن رسیده است. قیمت اوره در بازار ترکیه به صورت فوب تا ۲۵۷ دلار در هر تن افزایش داشته است.

در همین حال قیمت های پیشنهادی برای فروش اورۀ گرانول مصربه صورت فوب به ۳۰۱ دلار در هر تن رسید.

براساس این گزارش، با فشار مصر برای افزایش ارزش قراردادها برای محصولات الجزایری، محموله های دیگر از خاورمیانه با قیمتی بین ۲۶۰ تا ۲۶۵ دلار در هر تن و هزینۀ حمل و نقل کمتر از ۲۰ دلار در هر تن به سوی اروپا جذب شدند.

از سوی دیگر قیمت های اوره در بازار خلیج ایالت متحده نسبتا ثابت بودند اما همانند هفته گذشته اندکی نوسان داشته است، که عرضۀ این محصولات در بازار نقدی در خلیج را متوقف ساخته است. ارسال یک محموله از چین به این بازار متوقف شده است.

همچنین قیمت های اورۀ پریل و گرانول چینی به صورت فوب پیش از اعلام قیمت ها از طرف هندی ها بالای ۲۵۰ دلار در هر تن هستند. عرضه کنندگان چینی انتظار دارند قیمت ها در این دور از اعلام قیمت ها افزایش یابد اما باتوجه به بالا رفتن انباشته شدن این محصول در بنادر به نظر نمی رسد در مورد آنچه می توان به آن دست یافت خوشبین باشند.

urea

این نما ویژگی های کل این بازار را نشان می دهد. تعادل این بازار برای محموله های نوامبر برای عرضه کنندگان مناسب به نظر می رسد اما نشانه ای دال بر افزایش قیمت ها وجود ندارد. بعلاوه اگر قیمت ها به میزان زیادی افزایش یابند، احتمال اصلاح مجدد قیمت ها افزایش می یابد. با این وجود حتی در صورت رخ دادن این مسئله برای مثال بازگشت به قیمت پایینِ ۲۵۰ دلار در هر تن به صورت فوب برای محصولات خاورمیانه غیر محتمل به نظر می رسد زیرا تقاضا در اروپا، آمریکای شمالی و همچنین شبه قارۀ هند برای فصل بهار از وقوع این امر جلوگیری می کند.

عرضه اوره - شرق خاورمیانه: تولیدکنندگان از رفتن به بازار اروپا برای ماه نوامبر و اوایل دسامبر سود می برند. ۲ تا ۳ محمولۀ دیگر در این هفته شناسایی شده اند. قیمت های نسبتا بالای محصولات آفریقای شمالی موجب شده اورۀ گرانوله در حاشیۀ خلیج فارس با قیمت هایی در بین ۲۶۰ تا ۲۶۵ دلار در هر تن (FOB) در اروپا قابل رقابت باشند. خریداران در برزیل تمایل دارند این محصول را با قیمت ۲۶۰ دلار در هر تن (FOB) و بالاتر از آن خرید کنند.

عربستان سعودی: برای ۲۵ تا ۳۰ هزار تن اوره از شرکت جبیل به مقصد بنگلادش برای تحویل بین ۱۵ تا ۲۰ نوامبر استعلام صورت گرفته است. همانطور که هفته گذشته ذکر شد پیش بینی می شود شرکت کچ ۲۵ تا ۳۰ هزار تن اورۀ گرانوله به اروپا بفرستد. در ماه نوامبر شرکت ایمپکت ۲۷ هزار تن اوره به استرالیا و شرکت آمروپا محموله ای را به برزیل صادر خواهند کرد، و همچنین پیش بینی می شود شرکت سی.اچ. اس محموله ای ۴۴ هزار تنی را به ایالات متحده یا برزیل بفرستد. در کویت و بحرین نیز شرکت ترامو ۳۵ هزار تن اوره گرانوله را بین هفتم تا یازدهم نوامبر به برزیل خواهد فرستاد.

عمان: گزارشات حاکی از آن است که یک محموله از عمان به یک خریدار اروپایی فروخته شده است. این مورد بجز محمولۀ شرکت هلم است که برای ماه اکتبر و اوائل نوامبر به برزیل فرستاده خواهد شد. قطر: شرکت یارا ۳۰ هزار تن اورۀ گرانوله را برای نوامبر/دسامبر به شهر راوِنا در ایتالیا خواهد فرستاد. ایران: پیش بینی می شود دری مور یک محموله اوره گرانوله را به اروپا ارسال کند. گزارشاتی وجود دارد مبنی بر اینکه سامسونگ محموله ای را به ایگساس ترکیه فروخته باشد در حالیکه ممکن است ۳۰ هزار تن اوره به مقصد برزیل به این کشور ارسال شود.

چین: این هفته و پیش از اعلام قیمت های شرکت هندی اس تی سی در تاریخ ۳۰ اکتبر تولیدکنندگان چینی انتظارات از میزان قیمت ها را تا حدودی افزایش دادند. علیرغم گزارشات واصله مبنی بر اینکه ۱/۱ تا ۴/۱ میلیون تن ذخیره اوره در بنادر وجود دارد، عرضه کنندگان چینی اشاره می کنند که آن ها برای فروش محصولات تحت فشار هستند. این عرضه کنندگان از این مسئله آگاه هستند که محصولات ایرانی و اعراب خلیج فارس در حجم بالا نمی توانند در اروپا و مناطق دیگر با آن ها رقابت کنند.

پیش از اعلام رسمی قیمت های فروش تعدادی از خریداران داخلی و بین المللی محموله های اورۀ پریل را بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار در هر تن برای تحویل بصورت (FOB) سفارش داده اند.. انتظار تولیدکنندگان از قیمت ها در این هفته بین ۲۵۴ تا ۲۵۵ دلار در هر تن برای تحویل بصورت (FOB) بوده است و برخی نیز قیمت های بالاتری را پیشنهاد داده اند. طبق گزارشات در حال حاضر و پیش از اعلام قیمت های جدید تولیدکنندگان از عرضه محصولاتشان با قیمت های قبلی صرف نظر کرده اند.

قیمت اورۀ گرانوله بین ۲۵۳ تا ۲۵۶ دلار (FOB) بوده است و در حال حاضر قیمتهای پیشنهادی برای این محصول در رقم های بالایی محدودۀ ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار برای تحویل بصورت (FOB) می باشد. قیمت محموله های کوچک به مقصد بازارهای آسیای جنوب شرقی نیز در این ارقام یا بالاتر از آن ها بوده است. منابع همچنین اشاره می کنند که اوره گرانوله Fudao برای تحویل در ماه نوامبر ۲۶۰ دلار در هر تن برای تحویل بصورت (FOB) فروخته شده است.

طبق گزارشات شرکت Dreymoor احتمالا ۳۰ تا ۴۰ هزار تن اوره گرانوله و احتمالا امسول را به آمریکای لاتین خواهد فرستاد. همچنین شرکت ترامو از استعلام قیمت ۶۰ هزار تن اوره گرانوله از خلیج ایالات متحده به یانتای صرف نظر کرده است. این شرکت در حال حاضر به دنبال خرید ۲۵ هزار تن اوره گرانول از پرو به زینژو می باشد تا محصولات خود برای فروش به شرکت یارا را تأمین کند. در همین حال شرکت هلم به دنبال کشتی برای فرستادن ۱۲ هزار تن اوره گرانوله به تایلند می باشد. همچنین شرکت آمروپا نیز کشتی ای را با قیمت ۱۴ دلار در هر تن برای فرستادن ۳۰ هزار تن از اورۀ گرانوله شرکت فوداو از باسو به پرتلند هماهنگ کرده است. این در حالی است که برای ۲۰ هزار تن اورۀ پریل از زینگهوآنادو به گرسیگ در اندونزی استعلام صورت گرفته است. مالزی: یک محمولۀ ۶ هزار تنی اورۀ گرانول به ویتنام و یک محمولۀ ۲۰ هزار تنی به سوایر در فیلیپین فرستاده خواهد شد.

هند: اس.تی.سی قیمت پیشنهادی خود برای میزان نامعینی اوره برای ارسال در تاریخ ۵ دسامبر را در ۳۰ اکتبر اعلام کرد. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که تاریخ ارسال ۱۵ دسامبر خواهد بود این تاریخ اصلاح شد. نزدیک شدن تاریخ ارسال نشان می دهد که قیمت های پیشنهادی بعدی همانند سال ۲۰۱۴ در اوائل دسامبر اعلام خواهد شد. قیمت های محصولات چین با سیستم فروش FOB در این هفته بین ۲۵۱ تا ۲۵۵ دلار در هر تن بوده اند و بطور منطقی پایین ترین قیمت برای سیستم فروش سی اف آر ۲۶۵ دلار در هر تن یا بالاتر از آن خواهد بود. سری لانکا: پیش بینی می شود وزارت کشاورژی این کشور قیمت های پیشنهادی اوره خود را در نیمه اول نوامبر اعلام نماید. پاکستان: قیمت های پیشنهادی برای ۱۵۰ هزار تن اوره هنوز اعلام نشده است.

واردات ژانویه تا سپتامبر ۱/۶۶ میلیون تن نسبت به همین مدت در سال گذشته ۵/۵۴ درصد یا ۱۰۰ هزار تن کمتر بوده است. واردات در ماه سپتامبر ۱۶۷ هزار تن بوده و نسبت به این سپتامبر ۲۰۱۴، ۱۷ درصد و نسبت به واردات ماه آگوست ۱۷ هزار تن کاهش داشته است.

از ماه ژانویه تا سپتامبر در حدود ۷۰۰ هزار تن اوره از عربستان سعودی، ۳۰۴ هزار تن از قطر، ۲۳۰ هزار تن از مالزی و ۱۳۰ هزار تن از کویت وارد شده است.

همانطور که در پیش بینی ۱۹ اکتبر ذکر شد، با توجه به کمبود ذخایر آب در تایلند که موجب می شود کاشت (مخصوصا کاشت برنج) در فصل خشک بطور چشمگیری کاهش یابد، پیش بینی می شود در ماه های آتی واردات کاهش یابد. مقامات مسئول به کشاورزان هشدار داده اند که از کاشت محصول در این فصل خودداری کنند. در سال جاری، خشکسالی بر کمبود آب تأثیر گذاشته است و سطح آب در سد های بزرگ به پایین ترین حد خود در سال های اخیر برای این مدت از سال رسیده است.

ویتنام: شرکت Petronas اخیراً ۶هزار تن اوره گرانول را به قیمت ۲۷۵ دلار در هر تن (CFR) فروخته است. قیمت های پیشنهادی خریداران برای محصولات چین بین ۲۷۷ تا ۲۸۰ دلار در هر تن (CFR) می باشد. گزارشات حاکی از آن است که چندین محموله کوچیک اوره گرانول چین در رقم های میانۀ محدودۀ ۲۶۰ تا ۲۷۰ دلار در هر تن (FOB) فروخته شده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
ادامه اخبار