کد خبر : 47240

پتروشیمی کیان محکوم به شکست است!

در پروژه کیان طی دو سال گذشته، کلیه مدیریتها که لازمه اجرای یک پروژه بزرگ است از بین رفته است…

پتروشیمی کیان محکوم به شکست است!

پتروتحلیل- پتروشیمی کیان یکی از شرکت های بزرگ و مگا پروژه ای ملی است که با گذشت بیش از ۱۲ سال همچنان در هاله ای از ابهام به سر می برد! اما اینکه چرا این پروژه از پیشرفت باز مانده و همچنان متوقف و محکوم به شکست است؛ توسط کارشناسان صنعت نفت و پتروشیمی بررسی شده است که به برخی از آنها پرداخته ایم.

۱)مهمترین دلیل عدم پیشرفت پروژه کیان، عدم تعریف و‌ تبیین تفاهمنامه سهامداری بین دو سهامدار است. عدم وجود تفاهمنامه سهامداری، موجب عدم رضایت سهامدار دارای سرمایه به هزینه کردن در طرح می شود. 

۲)هر پروژه دارای تاریخ شروع و پایان مشخص و معینی است. زمان پایان یک پروژه منوط به تحقق یکی از موارد ذیل است:-به اهداف پروژه رسیده باشیم.-بر ما محرز گردد که پروژه نتوانسته و یا نخواهد توانست به اهداف خود دست یابد. اکنون نزدیک به ده سال از مطالعات امکان سنجی و شروع فعالیت کیان گذشته و هنوز وجوه لازم از سوی سهامداران تامین نشده است، بنا بر این پروژه ای که ۳۲۰۰ میلیارد یورو بود اکنون در صورت وجود زمان و تمدید همه موافقت نامه ها، پروژه از حیض انتفاع 

خارج شده و جز محکوم‌به شکست، راهی ندارد.

۳)طبق استاندارد های جهانی هر چهارسال یکبار مورد بازنگری سازنده‌ی آن یعنی PMI قرا می‌گیرد، در حالیکه این موضوع برای پروژه کیان از سوی مدیریت فعلی صورت نگرفته است، اکنون اگر بازنگری در مطالعات امکان سنجی صورت پذیرد، قطعا پروژه کیان توجیه اقتصادی ندارد. 

۴)با استفاده از سیستم مدیریت مدارک مهندسی می توان کلیه فعالیتهای مرتبط با مدارک مهندسی را مکانیزه کرد و از اتلاف زمان وانرژی و منابع مالی جلوگیری کرد، در پروژه کیان بطور کلی سیستم مدیریت مهندسی مدارک بعلت جدا شدن از شرکت تهیه کننده مدارک مهندسی یعنی شرکت EIED کلا از هم پاشیده شده و زحمات چندین ساله از بین رفته است. 

۵)در پروژه کیان طی دو سال گذشته، کلیه مدیریتهای زیر که لازمه اجرای یک پروژه بزرگ است از بین رفته است، این مدیریت ها عبارتند از:

۵-۱)مدیریت یکپارچگی 

۵-۲)مدیریت محدوده 

۵-۳)مدیریت زمانبندی 

۵-۴)مدیریت هزینه 

۵-۵)مدیریت کیفیت 

۵-۶)مدیریت منابع 

۵-۷)مدیریت ارتباطات 

۵-۸)مدیریت ریسک 

۵-۹)مدیریت تامین/خرید 

۵-۱۰)مدیریت ذینفعان 

۶)چارچوب SOW در پروژه کیان، بطور کلی طی دوسال گذشته در نظر گرفته نشده است.

۷)طی دو‌سال گذشته هیچیک از تخصص ها یا دیسیپلین ها در پروژه کیان اجرا نشده و عملا تعطیل گردیده است. 

۸)وجوه لازم بابت قراردادهای خرید تجهیزات، پرداخت نشده که منجر به گشایش پرونده در دادگاه مفاسد اقتصادی گردیده است. 

۹)علیرغم اینکه مطالعات مفهومی FEED پروژه به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده بود، بعلت بی تحربگی مدیریت این مطالعات کلا متوقف گردید، در نتیجه مهندسی پایه به اتمام نرسیده است. 

۱۰)دو پروژه مهم ساخت مخازن کروی که تا حدود ۷۰ درصد دارای پیشرفت بود، طی دو سال گذشته کاملا متوقف شده است. 

۱۱)بطور کلی دو رکن مهم هر پروژه بکی عامل زمان و دیگری سرمایه است، که هر دو طی دو سال گذشته، متوقف شده است. 

۱۲)طبق تعهد و طرح ارائه شده به شرکت NPC حداقل فاز یک پروژه یعنی الفین و پلی اتیلن سنگین می بایست در نیمه اول سال ۱۴۰۴ راه اندازی می شد، که دیگر هرگز امکان راه اندازی ندارد. 

۱۳)مطابق قانون تجارت سهامداری میتواند در صورت عدم پرداخت حق السهم از سوی سهامدار دیگر، اقدام به پرداخت هزینه ها کرده و پروژه را به پیش ببرد که حداقل ۶۷ درصد سهام را داشته باشد، در حالیکه وضعیت سهامداری کیان هم اکنون، ۴۰ درصد پتروفرهنگ است و ۶۰ درصد هلدینگ پارسیان.

ارسال نظر

آخرین اخبار
ادامه اخبار