کد خبر : 45787

گرانی وکیوم باتوم و چالش صنعت قیر| تولید نفت کوره؛ مازوت به جای قیر|؛

چرا قیرسازها، واحدهای (Fuel Oil) ساختند؟!|۱۵ تا ۲۰ درصد وکیوم باتوم پالایشگاهها صرف تولید نفت کوره می شود

چرا قیرسازها، واحدهای (Fuel Oil) ساختند؟!|۱۵ تا ۲۰ درصد وکیوم باتوم پالایشگاهها صرف تولید نفت کوره می شود

پتروتحلیل- ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید پالایشگاهها در ایران وکیوم باتوم است که در حال حاضر بخش عمده آن صرف تولید نفت کوره می شود. به گفته حسن تاجیک، عضو هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان قیر، با توجه به اینکه ایران دارای ۴۵ تا فاز گاز است، نیاز به بهره برداری از منابع داریم و باید بتوانیم قدرت شیرین کردن گاز را افزایش دهیم. البته نیاز به تغییر رویکرد در مصرف گاز نیز در کشور ایران وجود دارد؛ چرا که در حال حاضر ۹۰ درصد کشور زیر پوشش گاز است.

اما چرا قیرسازها به تولید نفت کوره روی آورده اند؟! به گفته کارشناسان در حال حاضر تغییر قیمت وکیوم باتوم ۶ بار است و در هر ۲ هفته ۳ بار وکیوم باتوم در بورس کالا عرضه می شود و به این ترتیب سرعت رشد قیمت وکیوم باتوم افزایش یافته، به طوری که قیمت وکیوم باتوم بندرعباس به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان در هر تن رسیده است. به این ترتیب خوراک قیرسازها گران شده است و قیرسازها به تولید نفت کوره روی آورده اند، چرا که در کشور در شهرهای اطراف تهران و اصفهان به شدت کاربرد دارد و هم اینکه به افغانستان، پاکستان و ... صادر می شود و محدودیت هایی دریایی آن هم فعلا اجرا نمی شود. اما به گفته کارشناسان محیط زیست؛ نفت کوره ماده ای نفتی بسیار سنگین با درصد بالای گوگرد و کیفیت پایین است که پسماند حاصل از تقطیر بنزین ، لیگروئین ، نفت سفید و قطعات روغن دیزل از نفت است و سوزاندن نفت کوره یا مازوت خیانت به محیط زیست است و باید سوختن نفت کوره متوقف شود، نرخ های وکیوم باتوم تعدیل شود و جلوی تولید واحدهای نفت کوره در قیرسازی ها گرفته شود. 

اما وضعیت بازار قیر با توجه به از دست رفتن بازارهایی نظیر ترکیه، گرجستان، رومانی، اکراین و ... شرایط خوبی ندارد. البته در حال حاضر صادرات قیر ایران به کشورهای منطقه CIS، آفریقا، هند و چین ادامه دارد و نرخ قیر ایران هم به رقم ۲۵۰ دلار در هر تن در بندرعباس و فله رسیده است. قیر ایران به صورت بشکه در حدود ۳۵۰ دلار در هر تن نرخ گذاری می شود. اما قیر سنگاپور به رقم ۳۳۵ دلار در هر تن و فله رسیده است.

 

ارسال نظر