کد خبر : 45791

نرخ تلفیقی برای محموله های داخلی دی اتیل هگزانول همچنان برتابلوی بورس کالا خودنمایی می کند!

نرخ تلفیقی برای محموله های داخلی دی اتیل هگزانول همچنان برتابلوی بورس کالا خودنمایی می کند!

پتروتحلیل- باوجود افزایش قیمت DOP تا مرز 40 هزارتومان با 9 درصد در بازار داخلی ایران، اما رکود و فروش محموله های DOP توسط پتروشیمی فارابی با نرخ های حدود 37 تا 38 هزارتومان، نرخ محموله های بازار داخل را تا محدوده 36 هزارتومان در هر کیلو با 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کاهش داده است.

اما همچنان نکته ای که در بازار DOP قابل بررسی است، فروش محموله های دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند با نرخ تلفیقی است، در صورتی که در حدود سه هفته اخیر تنها 220 تن دی اتیل هگزانول وارداتی در هر هفته عرضه شده و بیشترین حجم عرضه دی اتیل هگزانول تولیدی پتروشیمی شازند بوده است، اما همچنان نرخ دی اتیل هگزانول تلفیقی تعیین شده است.

بررسی ها نشان می هد نرخ تلفیقی دی اتیل هگزانول، حدودا 3 هزارتومان گران تر از نرخ واقعی  دی اتیل هگزانول داخلی است و به این ترتیب مصرف کنندگان دی اتیل هگزانول (صنایع پایین دست) باید حدود 3 هزارتومان در هر کیلو برای دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند هزینه بیشتری بپردازند و این افزایش قیمت در سبد مصرف کننده نهایی قابل مشاهده است.

این در حالی است که پی گیری ها و نامه نگاری های مصرف کنندگان برای تغییر نرخ تلفیقی دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند نتیجه ای در بر نداشته است و همچنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بورس کالا دی اتیل هگزانول را با همان نرخ تلفیقی به خریداران عرضه می کنند. 

اما در بازارهای جهانی نرخ دی اتیل هگزانول جنوب شرق آسیا حدودا 1260 دلار در هر تن و محموله های موجود در چین هم پیش از سال نو میلادی حدودا 1330 دلار در هرتن مبادله شده اند.

 

ارسال نظر