کد خبر : 45792

خبر خوب برای سهامداران اوره سازها؛

احتمال فروش های صادراتی اوره با قیمتی بالاتر از پیش بینی اولیه بودجه اوره سازها/ نرخ تسعیر نیمایی در محدوده 25 هزارتومان

قیمت فروش اوره ایران به دلایل امنیتی توسط تولیدکنندگان فاش نمی گردد اما نکته قابل توجه برای سهامداران این واحدهای تولیدی این است که قطعا در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ فروش های صادراتی اوره با قیمت هایی به مراتب بالاتر از پیش بینی اولیه بودجه این شرکت ها بوده و با توجه به نرخ تسعیر نیمایی محدوده ۲۵ هزار تومانی، قطعا اوره سازان سال ۱۳۹۹ را با درآمد و سودهای قابل توجه پشت سر خواهند گذاشت. اخبار جدید مبنی بر افزایش قیمت گاز پتروشیمی ها در سال ۱۴۰۰ توسط دولت با هدف کنترل همیشگی این سود فوق العاده شرکت های خصوصی پتروشیمی اوره ساز و متانولی می باشد.

احتمال فروش های صادراتی اوره با قیمتی بالاتر از پیش بینی اولیه بودجه اوره سازها/ نرخ تسعیر نیمایی در محدوده 25 هزارتومان

پتروتحلیل- بازار جهانی اوره متاثر از شرایط آب و هوایی مناسب در هاب های اصلی مصرف کننده کودهای نیتروژنه و مصرف بالای کود اوره توسط کشاورزان این مناطق ، همچنان در شرایط بسیار مناسبی قرار گرفته است.

سایر اهرم هایی که باعث استحکام بازار جهانی اوره و تثبیت قیمت ها در سطوح ۲۷۰ تا ۲۹۰ دلاری شده است، محدودیت در تناژ صادراتی کشور چین ناشی از مصارف و قیمت بالای اوره در بازار داخلی این کشور، توقف موقت فعالیت چندین پلنت اوره بزرگ در خاورمیانه جهت انجام تعمیرات دوره ای یا اضطراری و شروع خریدهای به تاخیر افتاده در اروپا و آمریکای شمالی می باشد.

در سال ۲۰۲۰ هندوستان رکورد بی سابقه مصرف و واردات کود اوره را با به ترتیب ۳۵.۵ میلیون تن و ۱۰.۴ میلیون تن به ثبت رسانید.

به گزارش «پتروتحلیل»، برزیل دیگر وارد کننده بزرگ دنیا نیز با اشتیاق فراوان در حال خرید اوره می باشد و قیمت سی اف ار برزیل به ۲۹۵ دلار بر تن افزایش یافته است.

قیمت اوره در فوب شمال آفریقا به بالای ۲۹۰ دلار بر تن رسیده است.

در فوب خلیج فارس قیمت اوره بسته به مقصد صادراتی از ۲۶۸ تا ۲۸۵ دلار بر تن نوسان دارد.

شرایط حال حاضر بازار اوره پس از نزدیک به دو سال، دوره استثنایی رو سپری می کند که بالغ بر ۴ ماه شرایط ثبات و استحکام بازار را تجربه کرده است و همچنان برای سه ماهه اول ۲۰۲۱ نیز چشم انداز مثبت پیش بینی شده است که می تواند ضرر و زیان های تولیدکنندگان این محصول نیتروژنه رو جبران نماید.

قیمت فروش اوره ایران به دلایل امنیتی توسط تولیدکنندگان فاش نمی گردد اما نکته قابل توجه برای سهامداران این واحدهای تولیدی این است که قطعا در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ فروش های صادراتی اوره با قیمت هایی به مراتب بالاتر از پیش بینی اولیه بودجه این شرکت ها بوده و با توجه به نرخ تسعیر نیمایی محدوده ۲۵ هزار تومانی، قطعا اوره سازان سال ۱۳۹۹ را با درآمد و سودهای قابل توجه پشت سر خواهند گذاشت. 

اخبار جدید مبنی بر افزایش قیمت گاز پتروشیمی ها در سال ۱۴۰۰ توسط دولت با هدف کنترل همیشگی این سود فوق العاده شرکت های خصوصی پتروشیمی اوره ساز و متانولی می باشد.

در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ افت سنتی تقاضا مصادف با به بهره برداری رسیدن چند میلیون تن ظرفیت جدید اوره در نقاط مختلف جهان و از جمله ایران خواهد شد که قطعا کاهش قیمت و استحکام بازار را به دنبال خواهد داشت.

ترکیه بعد از برزیل همچنان بزرگترین‌مقصد صادراتی اوره ایران بوده و در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۲ میلیون تن اوره از ایران به ترکیه وارد شده است و عملا بخشی از سهم بازار مصر در ترکیه را اوره ایران تصرف نموده است.

با پیش بینی مثبت از عدم افزایش تهدید های سیاسی و تحریم ها پس از تغییر سکان قدرت در ایالات متحده آمریکا،  به نظر می رسد اوره همچنان در سبد کسب و کار تجاری ایران، جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

تنها تهدید درآمدی اوره سازان ایران، برداشت های تکلیفی وزارت جهاد کشاورزی با قیمت هایی بسیار پایین بعضا تا یک ششم ارزش جهانی این کالا و ایجاد بازارهای قاچاق موازی در کشور می باشد که سال هاست چالش بزرگ اوره سازان و این وزارتخانه عادت کرده به سوبسید دولتی است.

 

ارسال نظر