کد خبر : 45793

محدوده قیمت پی وی سی صادراتی پتروشیمی های پی وی سی ساز ایرانی؛

انتظارها از بازار پی وی سی ایران و آسیا چیست؟

انتظارها از بازار پی وی سی ایران و آسیا چیست؟

پتروتحلیل- با توقف بازارهای جهانی به دلیل شروع سال نو میلادی و عدم اعلام نرخ های پلیمرها در بازارهای جهانی، نرخ محصولات پتروشیمی در هفته جاری و آینده تنها براساس دلار نیمایی تعیین خواهد شد و به این ترتیب اکثر خریداران با توجه به زمزمه ها درباره پذیرفتن fatf و همچنین انتقال قدرت به بایدن،  در انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار هستند و از خرید محصولات پلیمری مانند پی وی سی ها خودداری می کنند، این در حالی است که گفته می شود ذخیره واحدهای تولیدکننده در بازار ایران کاهش چشمگیری داشته است و خرید پی وی سی از بورس کالا هفته گذشته هم با وجود کاهش 1500 تنی عرضه اروند به حدود 26 درصد حجم عرضه رسید. در این هفته هم حجم عرضه پی وی سی سازها باز هم کاهش یافت و تناژی از محموله های پتروشیمی غدیر برای عرضه به صورت سلف بود، اما باوجود کاهش عرضه ها، تنها 32 درصد حجم عرضه ها توسط معامله گران خریداری شد.

این موضوع نشان از بی رغبتی خریداران به معامله پی وی سی در ماههای اخیر دارد، بازار داخلی پی وی سی هم همچنان در رکود و آرامش به سر می برد و به گفته فعالان این حوزه خریداران عقب نشینی کرده و حاضر به خرید پی وی سی نیستند. چرا که انتظارها از بازار پی وی سی جهانی کاهشی است. از سوی دیگر بازار داخلی بیش از این کشش ندارد و نرخ ها بیش از حد رشد کرده اند.

گفته می شود نرخ های صادراتی پتروشیمی های پی وی سی ساز هنوز در محدوده 1370 دلار در هر تن قرار دارد، اما مشتریان ترجیح می دهند با وجود محموله های ارزان تر چینی در کشورهای آسیای میانه، از خرید محموله های ایرانی خودداری کنند. تاجران از اعلام نرخ های 1200 دلار در هر تن برای محموله های ازبکستان و به مقصد تاجیکستان خبر می دهند که در مرز تاجیکستان فروخته می شود. گر چه کیفیت این محموله ها از پی وی سی ایرانی پایین تر است، اما به دلیل افزایش بیش از حد قیمت ها و انتظار کاهشی بودن بازار، اغلب خریداران ترجیح می دهند محموله های ارزان قیمت را خریداری کنند.

در بازار داخلی تهران هم اکثر خریداران و مصرف کنندگان ترجیح می دهند به اندازه نیاز روزانه واحدهای تولیدی خود پی وی سی خریداری کنند؛ چرا که ترس از ریزش نرخ ارز و همچنین پی وی سی در بازارهای جهانی وجود دارد.همچنین احتمال افزایش ذخایر EDC نیز یکی از دلایلی است که انتظارها را برای کاهش قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی تقویت می کند.

از این رو اکثر معامله گران در بازار پی وی سی برای خرید محموله ها تردید دارند و ابتدا در انتظار تغییرات سیاسی در اواخر ژانویه هستند و معتقدند بازار پی وی سی بیش از انتظار رشد قیمت را تجربه کرده و احتمالا باید در انتظار تغییر جهت این بازار باشیم، این در حالی است که احتمال خروج چینی ها از بازار پی وی سی نیز وجود دارد. به این ترتیب به نظر می رسد بازار پی وی سی در ایران در انتظار اتفاقات پیش رو عقب نشینی کرده است.

ارسال نظر