کد خبر : 45838

محدودیت عرضه پتروشیمی غرب آسیا، به سبب کاهش ظرفیت باربری و تعطیلی واحدها

محدودیت عرضه پتروشیمی غرب آسیا، به سبب کاهش ظرفیت باربری و تعطیلی واحدها

پتروتحلیل- بازارهای پتروشیمی غرب آسیا عمدتاً به سبب کاهش ظرفیت باربری باتوجه به ادامه مشکلات موجود تا ماه مارس، با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند. 

تعطیلی واحدها در آسیا نیز موجب تشدید محدودیت عرضه شده، و در برخی از بخش‌های غرب آسیا، وضعیت تقاضا را از شرایط قوی به حالت پایدار تحت الشعاع قرار داد. 

عرضه روغن‌های پایه شدیداً پایین می‌باشد زیرا مصرف پالایشگاهی نفت خام کاهش یافته است. 

بسیاری از تولیدکنندگان در تلاشند تا از سفارشات انباشت شده عقب نمانند، و ازاین‌رو هیچ محصولی را به بازار نقدی اختصاص نمی‌دهند. 

ایران یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان در این منطقه است و خطوط کشتیرانی این کشور تحت تحریم‌های آمریکاست. 

در بخش پلی‌اتیلن، عرضه در غرب آسیا محدود باقی می‌ماند و در غیاب عرضه صادراتی از ایالات متحده، تقاضا برای محموله‌های منطقه‌ای در بازارهای صادراتی بزرگ قوی می‌باشد که این امر منجر شده است تولیدکنندگان بزرگ منطقه گریدهای کلیدی خود را بطور کامل به فروش برسانند. 

در حوزه پلی‌پروپیلن، محدودیت عرضه نقدی در ماه جاری به این معنا بوده است که اکثر عرضه‌کنندگان سهم اختصاصی خود را بطور کامل به فروش رسانده‌اند و آماده‌اند تا در اواخر ماه قیمت‌های فوریه را اعلام کنند. 

بازیگران بازار به بهبود تقاضا در فوریه امیدوارند؛ همچنان‌که دولت این کشور برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی را در چند فاز اعلام کرده و محدودیت‌های تردد در روزهای جمعه نیز پایان یافته است. 

وضعیت عرضه در حوزه روغن‌های پایه غرب آسیا باتوجه به سقوط شدید تأمین محصولات در این منطقه، وخیم‌تر است. 

عرضه نقدی از سوی تولیدکنندگان اصلی چه در غرب آسیا و چه در آسیا، همچنان با محدودیت شدید روبرو است. 

در همین راستا، مشوق بیشتری برای پالایشگاه‌های ایرانی وجود داشت که محموله‌های روغن پایه خود را بجای امارات متحده به هند صادر کنند، و این امر موجب دوچندان شدن وضعیت شکننده عرضه شده است. 

در این میان، در چشم‌انداز وضعیت نفت خام، احتمال می‌رود باتوجه به پیدا شدن گونه‌های جدید و واگیردارتر ویروس کرونا، در کوتاه مدت تقاضا مجدداً با فشار منفی نسبی مواجه شود. 

بسیاری از کشورها از جمله انگلستان، آلمان، ژاپن، پیش از این محدودیت‌های کرونایی را مجدداً اعمال کرده‌اند و احتمال می‌روند در صورت ادامه افزایش تعداد مبتلایان، کشورهای دیگر نیز مسیر این کشورها را دنبال کنند. 

بااین‌حال، باتوجه به برنامه عربستان سعودی برای کاهش 1 میلیون بشکه‌ای تولید در فوریه و مارس بازار شاهد حمایت قابل توجهی خواهد بود. 

در زمینه دیگر محصولات شیمیایی؛ مصرف نقدی متیلن دی‌فنیل دی‌ایزوسیانات پلیمری در غرب آسیا بطور ضعیف تداوم می‌یابد. 

تقاضا از سوی بخش ساخت‌وساز در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بالا نرفت و روند نزولی خود را ادامه داد و چشم‌انداز محدودیت ظرفیت باربری در هفته‌های آتی را تحت الشعاع قرار داد. 

اما از سوی دیگر، تولوئن دی‌ایزوسیانات در غرب آسیا از سوی بهبود تقاضای محصول پایین‌دستیِ فوم پلی‌اورتان، مورد حمایت قرار گرفت. 

عرضه ۱۰ تا ۱۳.۵ درصدی پلی‌اُل پلی‌اتر در غرب آسیا محدود بود درحالی‌که تقاضا برای محصول پایدار باقی ماند. 

تولیدکنندگان کره‌ای غالباً محموله‌های خودشان را برای ژانویه و فوریه بطور کامل بفروش رساندند و ازاین‌رو شرایط را محدود نگه داشتند و کمبود ظرفیت باربری نیز این وضعیت را بدتر کرده است. 

خریداران پلی‌اتیلن ترفتالات در منطقه شورای همکاری خلیج فارس شاهد تأخیر یک تا دو هفته‌ای در تحویل محموله‌های پیشتر سفارش داده شده خود بودند که باتوجه به محدودیت دسترسی‌پذیری ظرفیت باربری و کشتیرانی اخیر به موضوعی متداول تبدیل شده است. 

سیلی از تعطیلی‌ها در آسیا مساوی است با کاهش فشار فروش از عرضه‌کنندگان آسیایی به منظور فروش به غرب آسیا، که این موضوع برای خریداران نیز خوشایند است زیرا آن‌ها ترجیح می‌دهند به سبب امنیت بهتر در تحویل، محموله‌های منطقه‌ای را خریداری کنند. 

در چین، شرکت پتروشیمی مواد نوین وانکای (Wankai New Materials) واقع در ژجیانگ، واحد 400 هزار تنی خود را در نوامبر سال گذشته برای فعالیت‌های تأمین و نگهداری تعطیل کرد و انتظار می‌رود تعطیلی این واحدها چندین ماه بطول بی‌انجامد و تاریخی برای ازسرگیری فعالیت‌های آن نیز در دیدرس نیست. 

شرکت منابع شیمیایی چین (China Resources Chemical) واحد 400 هزار تنی خود را برای تأمین و نگهداری یک ماهه در اواخر دسامبر تعطیل کرده است. 

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود که یک واحد در تایوان حدوداً از اواسط ژانویه وارد تأمین و نگهداری شود که احتمال می‌رود بیشتر از یک ماه بطول بی‌انجامد. 

شرکت صنایع پتروشیمی آی‌وی‌اِل دانسری هند برای یک خط پلی‌اتیلن ترفتالات در اوایل دسامبر سال گذشته تأمین و نگهداری را آغاز کرد و تاریخ برآورد شده برای ازسرگیری فعالیت این واحد را تا پایان ژانویه به تعویق انداخت. 

 

 

ارسال نظر