کد خبر : 46248

صعود تقاضای پتروشیمی غرب آسیا هم‌زمان با افزایش هزینه‌ها و محدودیت دسترسی کانتینر‌های باربری/عملیات تأمین و نگهداری یکی از تولیدکنندگان ایرانی روغن پایه در نیمه دوم سال

صعود تقاضای پتروشیمی غرب آسیا هم‌زمان با افزایش هزینه‌ها و محدودیت دسترسی کانتینر‌های باربری/عملیات تأمین و نگهداری یکی از تولیدکنندگان ایرانی روغن پایه در نیمه دوم سال

پتروتحلیل- رامین کریمی: در طی تابستان تقاضای پتروشیمی غرب آسیا صعود کرده است، در حالی‌که معامله‌کنندگان بازار به مقابله با تداوم سیر افزایشی هزینه‌های باربری و کمبود شدید کانتینرها می‌پردازند.

عرضه‌کنندگان پلی اتیلن و پلی‌پروپیلن شورای همکاری خلیج فارس به دنبال این هستند که تقاضا را به رهبری آسیا بهبود دهند.

بازار‌های وارداتی پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن عمدتا در طی سه ماهه دوم به دلیل تقاضای ضعیف محصولات نهایی راکد باقی ماندند، اما آنطور که گفته شده تقاضا از سپتامبر به دلیل تجدید ذخایر فصل تعطیلات سه ماهه چهارم همراه با انتظار مشتاقانه معامله‌کنندگان، افزایش خواهد یافت.

لورنزو میزا یکی از تحلیلگران آیسیس گفت: «پیش‌بینی می‌شود تقاضای چین در باقی سال 2021 به قوت خود باقی بماند، و انتظار می‌رود صادرات غرب آسیا افزایش یابد.»

او اضافه کرد: «احتمال می‌رود تداوم مشکلات لجستیک، موجب انعطاف‌پذیری کمتری در میزان تقاضا شود.»

میزا اشاره داشت: «حتی با در نظر گرفتن افزایش ظرفیت پلی‌اتیلن جهانی به دلیل پروژه‌های متعدد در مناطق مختلف، عرضه موثر و فوری این مواد جدید در مکان‌های نیازمند (کشورها/مناطق واردکننده) همچنان ریسک بالایی دارد.»

کمبود شدید دسترسی به کانتینرها و هزینه‌های بالای باربری تداوم یافته و احتمال می‌رود تا بعد از سال 2021 ادامه یابد. تداوم این امر هزینه‌های باربری بالایی را بر شرکت‌های صادرکننده محصولات نهایی شورای همکاری خلیج فارس وارد کرده و آن‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگ‌ترین بازارهای شورای همکاری خلیج فارس بوده و قطب اصلی تولید پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن به حساب می‌آیند، هم‌زمان با تبدیل‌کنندگان، محصولات نهایی را به اروپا و آفریقا صادر کرده و در بازار داخلی به فروش می‌رسانند.

با این وجود، احتمال می‌رود قالب جمعیتی که در تعطیلات به خارج از شورای همکاری خلیج فارس مسافرت می‌کند، در منطقه بمانند، که بنابراین این امر تقاضای غذا، محصولات خانگی، مصرفی و بسته‌بندی را تقویت می‌کند.

از آنجایی‌که معمولا مردم امارات برای تعطیلات تابستانی به خارج از این کشور سفر می‌کنند، دورنمای تقاضای پلی‌اتیلن ترفتالات این کشور ضعیف به نظر می‌رسد.

فراوانی عرضه در شورای همکاری خلیج فارس به دلیل منابع محموله منطقه‌ای و آسیا حاکم شده است.

شرایط محدود کشتیرانی و هزینه‌های بالای باربری از آسیا به غرب آسیا صادرات به شورای همکاری خلیج فارس را با مشکلاتی مواجه کرده، و اما هم‌زمان این شرایط موجب محدودیت صادرات شورای همکاری خلیج فارس به آمریکا، و فراوانی عرضه در منطقه شد.

در این میان، حاشیه سودهای اندک منتج به کاهش تولیدات تعدادی از تولیدکنندگان چینی شده است.

شرکت Resources Chemical چین، نرخ بهره‌برداری خط تولید پلی‌اتیلن ترفتالات خود در ژوهای را به 80 درصد کاهش داد، در حالی‌که شرکت Zhejiang Wankai New Material واحد پلی‌اتیلن ترفتالات خود در هاینینگ را تعطیل کرد.

دیگر شرکت‌ها شامل Sinopec Yizheng، Yangzhou Baosheng و Sanfame Group نرخ بهره‌برداری را خود را به ترتیب به 60 درصد، 66 درصد، و 70 تا 90 درصد کاهش داده‌اند.

تقاضای پلی‌استایرن مدیترانه شرقی، با توجه به تعطیلات فصل تابستان به ندرت بهبود یافته و تقاضای صنایع پایین‌دستی برای بسته‌بندی محصولات لبنی و بسته‌های غذایی سیر صعودی پیدا کرده است.

در رابطه با روغن‌های پایه، علیرغم تقاضای داخلی قوی و تداوم کمبود محموله‌های گروه دو آسیا به غرب منطقه، انتظار می‌رود عرضه گروه یک ایران کافی باشد، در حالی‌که احتمال می‌رود واردکنندگان اماراتی با هزینه‌های بالای باربری مواجه شوند.

براساس برنامه‌ریزی‌ها تعداد کمی از تولیدکنندگان روغن‌های پایه غرب آسیا در طی نیمه دوم سال عملیات تأمین و نگهداری خواهند داشت، اگرچه خبر‌های تایید نشده مبنی بر عملیات تأمین و نگهداری یکی از تولیدکنندگان ایرانی بود.

عرضه نقدی برای روغن‌های گروه یک و دو اگرچه اندک، در حال پیشرفت است.

 

ارسال نظر