کد خبر : 46442

جو کاهشی بازار شیمیایی جهانی به دلیل شیوع سویه اومیکرون؛

فروش محموله های متانول با تخفیف بیشتر متاثر از آسیب اومیکرون

بهبود حاشیه سود‌های تولیدکنندگان اولفین صنایع پایین‌دستی تا بخشی تقاضا برای خوراک پتروشیمی را تقویت کرده و در برابر تحلیل ارزش‌های نفتا در آسیا قرار می‌گیرد.

فروش محموله های متانول با تخفیف بیشتر متاثر از آسیب اومیکرون

پتروتحلیل-بازار شیمیایی جهانی در میان اوج‌گیری سویه اومیکرون ویروس کرونا همزمان با کناره‌گیری خریداران در زمان تردیدها به دلیل اعمال محدودیت‌های مسافرتی و بستن مرزها از سوی چندین کشور، جو کاهشی به خود گرفت. 

ردپای این سویه جدید در چندین کشور در سراسر جهان شامل ژاپن، کره‌جنوبی، سنگاپور، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورها یافته شده است.

از آنجایی که احتمال می‌رود همزمان با ظهور گونه جدید در کشورهای زیادی محدودیت‌ها تشدید شود، اومیکرون می‌تواند شانس زندگی در اپیدمی کوید – 19 را افزایش دهد. 

این اتفاق می‌تواند بهبود اقتصاد جهانی را بی‌نتیجه گذاشته، بنابراین تقاضا برای محصولات پتروشیمی آسیب خواهد دید. 

در این مقطع زمانی، اگر محدودیت‌های مسافرتی اعمال شده برای کنترل شیوع ویروس منتج به روند کاهشی مداوم قیمت‌های نفت خام شود، اومیکرون می‌تواند بیش از پیش حاشیه سودهای پلی‌اتیلن آمریکا را از بین ببرد.

بازار داخلی روغن‌های پایه گروه 1 اروپا در حال به پایان رساندن سال جاری در حالتی نامناسب بوده، و همزمان با نگرانی‌ها از اومیکرون، سرعت معاملات در آغاز دسامبر اندک بوده است. 

جو بازار اولئوکمیکال‌های آسیا نیز به دلیل شیوع آخرین گونه ویروس کرونا که موجب افت تقاضای نقدی شده، سیر کاهشی شدیدی به خود گرفته است. 

کاهش قیمت‌های نفت خام و سیر نزولی روغن پالم صنایع بالادستی و خوراک اصلی روغن هسته پالم، تقاضا را تحت فشار قرار داده است.

به دنبال عقب‌نشینی روغن‌های پالم، تولیدکنندگان بیودیزل جنوب شرق آسیا قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند. 

در بازارهای اتیل استات منطقه‌ای، جو خرید بسیار محتاطانه است. 

با نزدیکی به پایان سال، معامله‌کنندگان بازار همزمان با تردیدهای فراوان در فضای کنونی، علاقه‌ای به افزایش ذخایر خود ندارند.

از 2 دسامبر، قیمت‌ محموله‌های نقدی اتاک کاهش یافته و در سطوح 1400 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا) قرارگرفته، که موجب کاهش تقاضای وارداتی همزمان با افزایش نرخ‌های باربری شد.

یکی از منابع بازار واقع در جنوب شرق آسیا گفت: «مذاکرات برای محموله‌های ژانویه به دلیل شرایط نامشخص همزمان با روند نزولی بازارهای نفت و صنایع بالادستی همچنان آغاز نشده است. مصرف‌کنندگان نهایی انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یافته، بنابراین موضع انتظار و رصد را اتخاذ کرده‌اند.

بازار متانول آسیا از ابتدای هفته گذشته با انتظار از آسیب سویه اومیکرون به تقاضا، نوسان داشته است. 

با فروش محموله‌ها با تخفیف، خریداران میل خود را برای نقد کردن ذخایرشان در اسرع وقت نشان دادند. 

این امر موجب شد تا قیمت‌های نقدی در هند در مقایسه هفتگی 2 روپیه در هر کیلوگرم کاهش یافته و به 32 روپیه در هر کیلوگرم (ex-tank غرب هند) برسند. 

قیمت‌های نفتا صنایع بالادستی در آسیا در کنار نفت خام بازارهای معاملات آتی جهانی به دنبال تجدید نگرانی‌ها در مورد تقاضای سوخت، افت کردند. 

اما درحالی‌که قیمت‌ها از نزدیک بازارهای بی‌ثبات نفت خام را دنبال می‌کنند، تقاضای حمایتی نفتا نقدی از ساختار بازار محصولات پالایشی در وارونگی عظیمی مراقبت می‌کند.

بهبود حاشیه سود‌های تولیدکنندگان اولفین صنایع پایین‌دستی تا بخشی تقاضا برای خوراک پتروشیمی را تقویت کرده و در برابر تحلیل ارزش‌های نفتا در آسیا قرار می‌گیرد. 

اگرچه افزایش نگرانی‌ها در مورد تاثیر اومیکرون بر تقاضای سوخت در اروپا همزمان با اعمال محدودیت‌های مسافرتی سرسختانه، می‌تواند موجب جریان‌های بیشتر نفتا به شرق شود.

 

ارسال نظر