کد خبر : 46675

شرکت بی‌ای‌اس‌اف، تشنه انرژی سبز پا به عرصه انرژی تجدیدپذیر می‌گذارد

بازوی جدید انرژی‌های تجدیدپذیر ورودی‌‌های اصلی را یکپارچه می‌کند. قراردادهای بزرگ خرید برق شامل انرژی بادی فراساحلی. کاربرد متمرکز هیدروژن سبز.

شرکت بی‌ای‌اس‌اف، تشنه انرژی سبز پا به عرصه انرژی تجدیدپذیر می‌گذارد

پتروتحلیل-شرکت شیمیایی بی‌ای‌اس‌اف که ریشه‌اش در قلب صنعتی آلمان به سال 1865 بازمی‌گردد، در حال آماده‌سازی برای تولیدات کربن خنثی خود می‌باشد. از آنجایی که شرکت به دنبال ساختن جاپای خود در فضای انرژی‌های تجدیدپذیر بوده، از یک خریدار، در حال بدل شدن به تولیدکننده الکتریسیته سبز است. 

با ارزش بازاری نزدیک به 47 میلیارد یورو، تولیدات بی‌ای‌اس‌اف شامل کودها، گازهای صنعتی، مواد شیمیایی و چسب‌های پایه الکترونیکی بوده که در قطب‌های تولیدی تگزاس، بلژیک، مالزی، چین و دیگر مناطق جهان تولید می‌شوند.

شرکت متعهد شده تا از چندین مزرعه خورشیدی و بادی اروپایی برق خریداری کند، سهام یک مزرعه فراساحلی هلندی را خریداری کرده، در مناقصه یکی دیگر شرکت کرده و در ژانویه یک بخش اختصاصی انرژی‌های تجدیدپذیر را تاسیس کرد.

شرکت در راه‌اندازی انرژی‌های تجدیدپذیر، قصد دارد آن را به یکی از بخش‌های اصلی تجارت خود تبدیل کند. مدیر بخش جدید هوراتیو اورز اظهار داشت: «این امر توسعه رویکرد موجود یکپارچه سازی خودمان در زنجیره عرضه برای ورودی‌های اصلی می‌باشد.»

بی‌ای‌اس‌اف که پیش از این بیشتر الکتریسیته خود را از طریق توربین‌های بخار و گاز تولید می‌کرد، «هدف دارد تا مجموعه‌ای امن و ایده‌آل از انرژی‌‌های تجدیدپذیر را ایجاد کند.» استراتژی «ساختن و خرید» آن‌ها شامل ایجاد ظرفیت خود، همزمان با خرید برق از طریق قراردادهای خرید برق طولانی‌مدت می‌باشد.

این‌گونه فعالیت‌های شرکت در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. در 21 نوامبر 2021، بی‌ای‌اس‌اف قراردادی 25 ساله با شرکت فرانسوی انجی برای خرید الکتریسیته سبز منعقد کرد، که شامل 20.7 تراوات ساعت برق می‌شود. پیش از آن، شرکت 49.5 درصد از سهام مزرعه بادی فراساحلی را از شرکت واتنفال در هلند خریداری کرد، که براساس توافقات قرار بود شرکت نیمی از سهام آن را تا پایان سال به شرکت بیمه آلمانی آلیانز بفروشد.

اخیراً بی‌ای‌اس‌اف سهامی در شرکتی به نام Vattenfall Hollandse Kust West VI خریداری کرد، و همزمان شرکت‌های واتنفال و بی‌ای‌اس‌اف در 22 آوریل تایید کردند که در مناقصه امتیاز پایگاه VI 700 مگاوات ساعت شرکت خواهند کرد. مناقصه در 14 آوریل آغاز شده و در 12 مه به پایان می‌رسد، و برنده در تابستان اعلام خواهد شد.

بگفته مارتین نوبرت مدیر ارشد تجاری شرکت دانمارکی توسعه‌دهنده مزارع بادی Ørsted، مشارکت بیشتر بی‌ای‌اس‌اف در ساخت‌وساز و برنامه‌ریزی مزارع بادی فراساحلی توسعه خوشایندی خواهد بود.

نوبرت در کنفرانس سالانه گروه صنعتی WindEurope در بیلبائو، اسپانیا، در 6 آوریل گفت: «صنعت میل بسیار زیادی به تهیه و تامین انرژی‌های تجدیدپذیر داشته و می‌خواهد بخشی از این توسعه باشد.» «به نظرم از جهت این‌که تا چه میزان می‌توانیم منابع و توانایی خود را اختصاص دهیم اتفاق مثبتی بوده، و همچنین باید ریسک کنیم. رویکرد درهای باز (مشارکت دسته جمعی) به صنعت قدرت می‌دهد تا پیشرفت کند.»

شرکت Ørsted تحت قرارداد 25 ساله خرید برق با بی‌ای‌اس‌اف، 186 مگاوات از 900 مگاوات تولید برق خود از مزرعه بادی Borkum Riffgrund 3 در ساحل دریای شمالی آلمان را به این شرکت خواهد فروخت. پیش‌بینی می‌شود از این پروژه در سال 2025 بهره‌برداری شود.

بگفته اورز، خرید انرژی سبز تحت قراردادهای طولانی‌مدت خرید برق به بی‌ای‌اس‌اف این اجازه را داده تا حجم انرژی مورد نیاز خود را با قیمت‌های قابل پیش‌بینی تامین کند.

این قراردادها به اهداف 1 و 2 کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مستقیم -- گازهای گلخانه‌ای مربوط به تولیدات و انرژی خریداری شده خود شرکت -- که براساس داده‌های موثق در سال 2020 در میزانی معادل 21.8 میلیون تن قرار گرفت (و از سال 2016 تغییر خاصی نکرد)، کمک خواهد کرد. شرکت آلمانی RWE در طی زمان اشاره شده، انتشار خود را به بیش از نصف کاهش داد.

بی‌ای‌اس‌اف قصد دارد در طی اهداف 1 و 2 کاهش انتشار خود، تا سال 2030 انتشار کربن خود را در مقایسه با سطوح 2018 تا میزان 25 درصد کاهش دهد. در طی همین اهداف، شرکت سال 2050 را برای انتشار صفر خود در نظر گرفته است. در مقایسه، کشور آلمان برنامه دارد تا سال 2045 به هدف انتشار صفر دست یابد. شرکت بی‌ای‌اس‌اف در جهت حمایت از اهداف خود، قصد دارد تا سال 2030 در حدود 4 میلیارد یورو بر تکنولوژی‌های کم‌کربن خود هزینه کند.

شرکت در حال حاضر برنامه‌ای برای هدف کاهش انتشار 3 که در رابطه با مشتریانی که از محصولاتش استفاده می‌کنند ندارد، اما مقامات شرکت اشاره داشتند که قصد دارند: «در میان اولین شرکت‌هایی باشند که تا هر میزان از محصولاتی که می‌توانند را با کربن کمتر به بازار عرضه کنند.»

هیدروژن ارزشمند

الکتریسیته تجدیدپذیر به کربن زدایی فعالیت‌های شرکت کمک خواهد کرد، اما بسیاری از فرآیند‌ها به گاز طبیعی یا هیدروژن مشتق شده از گاز وابسته بوده و مستقیماً نمی‌تواند برق رسانی شوند. به طور مثال ترکیب کود آمونیاک با استفاده از هیدروژن خاکستری و با استفاده از گاز طبیعی ساخته می‌شود.

شرکت در سراسر عملیات‌های جهانی خود، یک میلیون تن در سال هیدروژن استفاده می‌کند، و در حدود یک چهارم از این هیدروژن در شهر لودویگسهافن در غرب آلمان تولید می‌شود.

سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا در جهت پاک‌سازی این عملیات آلاینده، از شرکت‌های شیمیایی خواسته‌اند تا هیدورژن سبز را که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و الکترولیز تولید شده، جایگزین کنند. اورز گفت که واحد انرژی‌های تجدیدپذیر بی‌ای‌اس‌اف از این طرح استقبال می‌کند و در عین حال خواستار رویکردی هدفمند و تمرکز بر موارد استفاده خاص است.

این مقام اجرایی گفت: «هیدروژن به تنهایی تمام مشکلات ما را حل نمی‌کند.» «برای تولیدات به میزان گسترده‌ای از انرژی‌های تجدیدپذیر احتیاج داریم که در حال حاضر در دسترس نیست.»

بگفته اورز، در نتیجه، به کارگیری هیدروژن باید در مکان‌های صورت گیرد که مستقیماً متکی به آن هستند، مانند شرکت‌های شیمیایی و فولاد. سیاست گذاران باید این بخش ها را بر تولید برق یا گرمایش، در صورت وجود جایگزین های کافی، اولویت دهند. اورز گفت: «هیدروژن ارزشمند نباید تلف شود.»

همزمان با افزایش ظرفیت بازار و تولیدات برای هیدروژن سبز، بی‌ای‌اس‌اف می‌خواهد تولیدات در نزدیکی قطب‌های موجود به مانند لودویگسهافن رخ دهد، در حالی که شبکه گاز برای حمل و نقل راه دور برای میان‌مدت و بلند‌مدت ساخته شده است. برای این هدف، مشروط به کمک‌هزینه‌های دولتی، شرکت الکترولایزری از سال جاری در لودویگسهافن خواهد ساخت.

اورز گفت: «ما می‌دانیم الکترولیز، برق زیادی مصرف می‌کند.» شرکت در حال آزمایش روش دیگری برای تولید هیدروژن بوده، به نام پیرولیز متان، که به گفته شرکت الکتریسیته کمتری مصرف می‌کند. به گفته بی‌ای‌اس‌اف، این فرآیند گاز را به هیدروژن و کربن جامد تقسیم می‌کند و اگر این عملیات با انرژی‌های تجدیدپذیر اجرا شود، گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌کند.  

این روش منتقدانی نیز دارد.

مارک جاکوبسون، استاد مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه استنفورد در ایمیلی گفت: «پیرولیز متان تقریباً به اندازه فرآیند اصلی حال حاضر تولید هیدروژن، بد است.» بگفته جاکوبسن، این امر عمدتاً به دلیل نشت گاز در زنجیره ارزش است، در حالی که انرژی سبز مورد نیاز برای تامین انرژی پیرولیز از جایگزینی زغال سنگ و گاز در تولید برق جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین اتحادیه اروپا تمام واردات از روسیه را تا سال 2027 ممنوع کرده، صنایع اروپا نیز هیدروژن را به جای گاز روسی به کار خواهند گرفت. این جایگزینی در صنعت آلمان به میزان قابل توجهی احساس خواهد شد، زیرا این کشور به طور شدیدی به گاز روسی وابسته بوده، و بیش از نیمی از نیاز خود را از این کشور وارد می‌کند. ذخایر بی‌ای‌اس‌اف همزمان با تهاجم روسیه به اوکراین، از اول تا سال تاکنون به میزان قابل توجه 18 درصد کاهش یافته است.

این شرکت همچنین مالک اکثریت سهام وینترسهال، یکی از تامین‌کنندگان مالی خط لوله گاز نورد استریم است که در حال حاضر مسکوت شده؛ وینترسهال در این پروژه یک میلیارد یورو زیان دید.

ارسال نظر