کد خبر : 46783

پلی‌پروپیلن، پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن تحت فشار ضعف تقاضا در ترکیه/پیش‌بینی کاهشی معامله‌کنندگان پلی‌اتیلن برای ژوئیه

در بازار پی‌وی‌سی، افت مصرف همزمان با فشارهای تورمی مسئله اصلی در ماه ژوئن بود. جریان محموله‌های روسی و شمال شرق آسیایی فشار را بر فروشندگان تشدید کرد. این امر همچنین تاثیر تعطیلی غیر منتظره شرکت داخلی پتکیم و محموله‌های اندک از اروپا را کاهش داد.

پلی‌پروپیلن، پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن تحت فشار ضعف تقاضا در ترکیه/پیش‌بینی کاهشی معامله‌کنندگان پلی‌اتیلن برای ژوئیه

پتروتحلیل-از آنجایی که فشارهای تورمی به بازارهای محصولات نهایی آسیب زده و مصرف رزین را به نیازهای اساسی محدود نگاه داشتند، بازارهای وارداتی پلیمر ترکیه تحت فشار ضعف مداوم تقاضا هستند.

جو پلی‌پروپیلن قادر به روند صعودی نیست

قیمت‌های پلی‌پروپیلن در ماه گذشته همزمان با بازگشت مصرف‌کنندگان به بازار تا مدتی از روند نزولی رها شده، و فاصله قیمتی اندک با چین بازار را تا حدی تقویت کرد. علیرغم ضعف جاری در بازارهای پایین‌دستی، خریداران حجم‌هایی را برای کاهش هزینه‌های خود خریداری کردند.

با این وجود، امید فروشندگان برای بهبود بازار در نیمه دوم ماه گذشته با توجه به تسلیم شدن فعالیت‌ها در برابر بازارهای نهایی نا امیدکننده، نگرانی‌های مالی و نوسان زنجیره‌های بالادستی، از میان رفت.

قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن سعودی برای رافیا در میزان 1360 تا 1380 دلار در هر تن و برای فیبر و تزریقی در میزان 1380 تا 1400 دلار در هر تن (شامل 6.5 درصد مالیات گمرکی) ارزیابی شد. معامله‌کنندگان در مواردی خبر از قیمت‌های کمتر محموله‌های روسی دادند.

معامله‌کنندگان گفتند: «بهبود تقاضا در آسیا به واسطه موارد جدید ابتلا در چین مختل شده است. علاوه بر این، نزدیکی تعطیلات، پیش‌بینی‌هایضعیف‌تر از بازار مونومر و تورم، اروپا را تحت فشار گذاشتند.»

اگرچه بازار همزمان با حاشیه سودهای نامطلوب و غیاب تولیدکنندگان ایرانی، از دست فشار عرضه چینی نیز راحت شده، فاکتورهایی بسیاری بوده که دورنمای کلی پلی‌پروپیلن را زیر فشار می‌گذارد.

یکی از معامله‌کنندگان اظهار داشت: «قیمت‌های پلی‌پروپیلن باید در شرایط نرمال به کف خود می‌رسیدند، اما وضعیت امیدبخش نیست. نزدیکی تعطیلات عید قربان جلوی تقاضا را گرفته، زیرا تولیدکنندگان فرش در حال بررسی تعطیلی موقت واحدهای خود می‌باشند. این امر عمدتاً به دلیل سفارشات نهایی ضعیف، به ویژه از آمریکا به دلیل تورم افسار گسیخته می‌باشد.»

محدودیت‌های مالی و کاهش قیمت اخیر نفت خام، نقاط فشار دیگری هستند. علاوه بر این، احتمال می‌رود ترکیه شاهد حجم‌های بیشتری با قیمت‌های رقابتی از اروپا باشد، زیرا انتظار می‌رود قیمت‌های پروپیلن قراردادی در این منطقه افت کنند. بنابراین، معامله‌کنندگان قریب به یقین با ضررهایی مواجه شوند، به خصوص اگر فروشندگان روسی تمرکز خود را بر روی این بازار افزایش دهند.

کاهش تقاضای بسته‌بندی، فیلم پلی‌اتیلن سنگین را تحت فشار می‌گذارد

رکود بازارهای نهایی در طی ژوئن، همزمان با کاهش قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان برای دومین ماه پشت سرهم، بر بازار پلی‌اتیلن منعکس شد. براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های غرب آسیا به کمترین سطوح خود از سپتامبر 2021 نزول کرده‌اند.

تبدیل‌کنندگان بسته‌بندی تقاضای ضعیف محصولات نهایی برای بازارهای داخلی و صادراتی را تایید کردند. یکی از آن‌ها گفت: «تورم بالا و نرخ بهره‌برداری کم‌تر از طرف تبدیل‌کنندگان، فشار سنگینی بر سفارشات از سوی بسته‌بندی صنعتی وارد کرده است. ما بر بسته‌بندی غذا متمرکز هستیم که عملکرد نسبتاً بهتری داشته است.» یکی از منابع از تولیدکنندگان غرب آسیایی گفت: «منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، به تقاضای گرید فیلم پلی‌اتیلن سنگین در سراسر بازار آسیب وارد کرده است.»

علاوه بر این، تقاضای اندک فرش از آمریکا و اروپا، میل به فیلم در ترکیه را محدود نگاه داشته و تقاضای گرید پلی‌اتیلن سبک را کاهش داد.

پیش‌بینی کاهشی معامله‌کنندگان پلی‌اتیلن برای ژوئیه

پیش‌بینی‌های ژوئیه از فاکتورهای کاهشی شکل گرفته‌اند. اکثر معامله‌کنندگان تایید کردند که قیمت‌های رزین مسئله اصلی نیست، زیرا خریداران از رکود سفارش محصولات نهایی، محدودیت نقدینگی، مشکلات مالی و هزینه‌های بالای خدمات شهری رنج می‌برند.

با توجه به نوسانات اقتصادی، افت قیمت‌های نفت در میان نگرانی‌ها از رکود، نزدیکی تعطیلات عید قربان و تعطیلات تابستان در اروپا فاکتورهایی هستند که دورنما را تحت فشار گذاشته و خبر از دور جدیدی از رویه‌ها کاهشی می‌دهند.

در این میان، جریان محموله از روسیه و اروپا از نزدیک تحت بررسی قرار خواهد گرفت، زیرا معامله‌کنندگان فشار از این مبدأها را نامحتمل نمی‌دانند.

جریان ورودی محموله‌های آسیایی و روسی روند پی‌وی‌سی را نزولی نگاه می‌دارد

در بازار پی‌وی‌سی، افت مصرف همزمان با فشارهای تورمی مسئله اصلی در ماه ژوئن بود. جریان محموله‌های روسی و شمال شرق آسیایی فشار را بر فروشندگان تشدید کرد. این امر همچنین تاثیر تعطیلی غیر منتظره شرکت داخلی پتکیم و محموله‌های اندک از اروپا را کاهش داد.

محموله‌های K67 روسی به 1450 تا 1500 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف/ اف‌سی‌ای) نزول کرده و سپس محموله‌های تحویل فوری به قیمت 1420 دلار در هر تن افت کردند. فروش استقراضی محموله‌های K67 آمریکایی با قیمت 1400 دلار در هر تن برای ارسال در اواخر اوت نیز به این شرایط اضافه شد.

به دنبال کاهش شدید قیمت‌های ژوئیه از سوی تولیدکننده تایوانی، عرضه‌کنندگان آسیایی نیز سیاست قیمت‌های رقابتی شدید را دنبال کردند. فروشندگان چینی قیمت‌های K67 را با میزان 1400 تا 1500 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه) رقابتی نگاه داشتند. افت پشت سرهم دالیان معاملات آتی و قیمت‌های نفت و همچنین بازارهای محتاط پایین‌دستی زیر سایه محدودیت‌های کووید در برخی شهرها، فروشندگان را تحت فشار قرار داد.

در هفته گذشته قیمت‌های K67 کره‌ای بدون مالیات به 1560 تا 1570 دلار در هر تن نزول کردند. براساس حدس بازار، قیمت‌های کره‌ای به حدود 1500 دلار در هر تن رسیده‌اند، اگرچه این امر توسط منابع موثق تایید نشده است.

همزمان با برنامه چندین تولیدکننده برای تعطیلی واحد خود در تعطیلات، دورنمای ایام آتی کاهشی به نظر می‌رسد، و همچنین بازارهای پی‌وی‌سی جهانی ضعیف باقی ماندند.

ارسال نظر