کد خبر : 47239

شجم، شبصیر و شغدیر قربانی شدند؛

صادرات بوتادین، برگ برنده ای برای جم و امیرکبیر

صادرات بوتادین، برگ برنده ای برای جم و امیرکبیر

IMG_1438

پتروتحلیل- در حالی شاخص تولیدات صنعتی و افق جهانی در تولیدات صنعتی افت کرده و منفی شده است که محصولات پتروشیمی بیش از همیشه در تیررس افت قیمت ها قرار گرفته اند، همچنین میانگین اسپرد خوراک و محصولات پتروشیمی هم نشان می دهد که دیگر همبستگی ای بین خوراک های پتروشیمی ها و محصولات وجود ندارد! نگاهی به قیمت های محصولات و خوراک ها در نشریه پلتس نشان از گران شدن خوراک ها متاثر از نفت و نفتا دارد، در حالی که محصولات پتروشیمی روندی منفی داشته اند. مثلا اسپرد بین بوتادین و SBR به ۴۰۰ دلار رسیده، در حالی که پیش تر ۵۵۰ دلار بوده است! و این موضوع تاثیری منفی بر تولید کنندگان SBR به جای گذاشته است، به طوری که مارجین تولید "استایرن بوتادین رابر" در شرق آسیا کاهش شدیدی داشته است و برای برخی تولیدکنندگان منفی شده و اکثر پلنت‌ها در حال حاضر ترجیح می‌دهند زیر ظرفیت فعالیت داشته باشند.

این در حالی است که بوتادین در یک سال گذشته از ۹۰۰ دلار به ۱۴۷۰ دلار رسیده؛ یعنی رشد ۵۰ درصدی. 

این موضوع به نفع تولیدکنندگان بوتادین مانند جم و امیرکبیر خواهد بود علی الخصوص جم که بخشی از تولید خود را صادر می‌کند.

اما در سمت مقابل شرکت‌هایی که در پایین دست زنجیره ارزش قرار دارند و خریدار بوتادین هستند مانند پتروشیمی تخت جمشید تحت فشار قرار گرفته اند و مارجین آنها کاهش یافته است. قیمت سهام شجم باوجود اصلاح ۴۰ درصدی با افت سنگین روبه رو بوده است. قائدبصیر نمونه ای دیگر از این پتروشیمی ها با تولید ABS است که حاشیه سود آن به دلیل رشد بهای استایرن و بوتادین که عمده مواد مصرفی شرکت هستند با کاهش روبه رو شده است.

و همچنین شغدیر که هر سهم آن از رقم ۱۰ هزارتومان به زیر ۵ هزارتومان رسیده است. قیمت PVC از ۱۵۰۰ دلار در سال های اخیر به ۸۰۰ دلار و کمتر رسیده و همچنان کارشناسان وضعیت خوبی برای تولیدکنندگان PVC متصور نیستند، افزایش ذخایر PVC سازان و ضعف آنان در صادرات محصولاتشان آنها را به حاشیه رانده است؛ پتروشیمی غدیر تنها در ۳ ماه گذشته افت بیش از ۳۰ درصدی داشته است. افت جهانی PVC متاثر از عدم وجود دیدگاه مثبت بر روی رشد اقتصاد جهانی و افت قیمت املاک چین و کاهش شدید ساخت و ساز در بزرگترین مصرف کننده PVC جهان رخ داده است.

پلی پروپیلن سازها هم از این قاعده مستثنی نبوده اند؛ قیمت PP در بازارهای جهانی شدیدا تحت فشار قرار گرفته است در حالی که به واسطه بالا بودن قیمت نفتا قیمت پروپیلن کاهش ملموسی نداشته است و این اتفاق منجر به افت اسپرد میان PP و پروپیلن تا محدوده ۲۵ دلاری در شرق آسیا شده است.

 

IMG_1437

IMG_1436

ارسال نظر

آخرین اخبار
ادامه اخبار